Svar til Tor Torbjørnsen fra Heming Olsen-Bergem
Takk til Tor Torbjørnsen.
Jeg vil starte med å si at høringssvaret fra NTF må leses som en helhet og ikke stykkevis og delt. I høringssvaret peker NTF på en fremtidig tannhelsetjeneste som en integrert del av helsetjenesten, hvor hele befolkningen har tilgang til nødvendige tannhelsetjenester. Som en del av dette pekes det også på at barn og unge bør ha tilgang til disse nødvendige helsetjenestene uten kostnad.
NTF er også helt tydelige i høringssvaret på at økt offentlig finansiering ikke betyr at tjenestene skal leveres av det offentlige, tvert imot. Vi skriver blant annet (på side 10):
«Ca. 70 % av NTFs medlemmer er tilknyttet den helprivate delen av tannhelsetjenesten, som ikke mottar noen form for offentlig finansiering, hverken til etablering eller drift. NTF er av den klare oppfatning av at det eneste realistiske alternativet for å få etablert en universell tannhelsetjeneste er å tilrettelegge for et godt samarbeid og en god arbeidsfordeling mellom den offentlige og den private delen av tannhelsetjenesten.
Økt offentlig finansiering av tannhelsetjenester kan ikke bety at all tannbehandling skal utføres av den offentlige delen av tannhelsetjenesten. Tvert imot blir det viktig i fremtidens tannhelsetjeneste å utnytte kompetansen i hele tannhelsetjenesten for å sikre hele befolkningen tilgang til nødvendige tannhelsetjenester. Det må legges til rette for en modell der privat tannhelsetjeneste kan utføre nødvendig offentlig finansiert tannbehandling etter avtale med myndighetene. Hvordan et slikt system best bør innrettes og hvilke avtaler som må inngås, må utredes nærmere. Rammebetingelsene for tannhelsetjenesten må være forutsigbare og stabile. Avtaler bør inngås mellom det enkelte helsepersonell og myndighetene, slik det er i resten av helsetjenesten (avtaler som regulerer pris, kvalitet, plikter og rettigheter).»
NTF støtter derfor også NOUens mindretallsforslag om en ny organisering med en regional tannhelsetjeneste organisert som foretak. Dette sikrer mer autonomi og mulighet for bedre faglig styring av tjenesten. Denne regionale forankringen vil legge til rette for samarbeid med private næringsdrivende gjennom flere mulige samhandlingsformer som må utredes. Her vil det være naturlig å se hen til resten av helsetjenesten.
NTF er dessuten av den oppfatning at dagens system med stønad til pasientene gjennom folketrygdens stønadsordning har en rekke svakheter. Ordningen ligger overordnet som en forskrift i folketrygdloven, med tilhørende rundskriv og takster. Det betyr at ordningen kan endres av Helse- og omsorgsdepartementet uten at Stortinget involveres (vi så et godt eksempel på det i hva som hendte med kiropraktorene i år). Det gjør systemet veldig sårbart og uforutsigbart at pasientene ikke har lovpålagte rettigheter. NTF har i mange år pekt på at ordningen ikke har fulgt prisutviklingen. Det er også blitt foretatt tekstlige endringer og rettighetsfjerninger med til dels store konsekvenser for både tannlege og pasient (agenesi premolarer m.fl.) uten en høringsprosess på forhånd og uten at fagmiljøene er involvert.
I en fremtidig tannhelsetjeneste mener NTF at finansieringen og systemet må være mye mer forutsigbart enn det folketrygdens stønadsordning er, både for pasient og behandler, og rammevilkårene for tjenesten må sikres på en helt annen måte. Det kan tenkes at en revidering og en utvidelse av systemet kan være en del av en ny løsning, men ikke den eneste løsningen.
I våre politiske møter med både sentrum, høyre- og venstresiden i politikken, har vi dessuten fått tydelige tilbakemeldinger om at det ikke vil komme ytterligere midler gjennom folketrygdens stønadsordning uten at dette systemet endres vesentlig. Dette har flere årsaker, men en av disse er vår frie prissetting. Alle politikere ønsker å sikre at økte bevilgninger går til brukerne av tjenesten på en riktig måte.
Jeg håper dette kan bidra til forståelse for hvorfor NTF ikke sier det slik Torbjørnsen foreslår i sitt innlegg.
Det skal likevel ikke være tvil om hva vi mener om hvordan tjenestene skal leveres i fremtiden. Vi ønsker absolutt ikke noen tvangsflytting av næringsdrivende til det offentlige eller at det offentlige skal levere alle tjenester som er offentlig finansiert. Vi ønsker et økt og bedre tilrettelagt samarbeid med de private næringsdrivende. Vi ønsker at dette er av en slik karakter at næringsdrivende vil bli med i samarbeidet, herunder selvsagt også kjeveortopedene.
Dette er vi også svært tydelige på i høringssvaret vårt hvor vi skriver om kjeveortopediske tjenester til barn og unge (på side 41):
«NTF vil understreke at selv om det offentlige skal finansiere nødvendig kjeveortopedisk behandling for barn og unge, anbefaler vi at behandlingen fortsatt også kan utføres i privat tannhelsetjeneste, som i dag. Det er avgjørende for å kunne gi et godt tilbud til befolkningen at man utnytter ressursene og kompetansen i den private delen av tannhelsetjenesten, også når det gjelder kjeveortopedisk behandling. Det må utredes hvordan det kan inngås avtaler med de private spesialistene slik at behandlingen fortsatt kan utføres ute i distriktene.»
NTFs høringssvar kan på ingen måte tolkes dithen at vi støtter en overføring av kjeveortopedien til offentlig sektor.
NTFs høringssvar forsøker på beste måte å ivareta interessene til våre medlemmer – og det er også det vi arbeider for hver dag. Alle tannleger står sterkest i en samlet forening og sammen er vi de som er best egnet til å forme fremtidens tannhelsetjeneste - til det beste for tannlegene, befolkningen og den norske munnhelsen.